Varsågoda och ... tala svenska! [Swedish Practice]

For the discussion of language mechanics, grammar, vocabulary, trends, and other such linguistic topics, in english and other languages.

Moderators: gmalivuk, Moderators General, Prelates

Aiea

Re: Varsågoda och ... tala svenska! [Swedish Practice]

Postby Aiea » Fri Oct 07, 2011 7:54 am UTC

I can understand a fairly good portion of these posts, but I still don't know enough to manage to type/speak in any coherant swedish. I really should work on that someday.

Kewangji
Has Been Touched

Re: Varsågoda och ... tala svenska! [Swedish Practice]

Postby Kewangji » Tue Jan 31, 2012 10:41 pm UTC

Hrmpfah.

Ovan kan skådas det onomatopoetiska ljudet av en väldigt begrymtlad Kewie. Begrymtlad är egentligen inte ett ord; jag ville mest använda någonting som låter som 'disgruntled'. Nåväl. Jag undrar om någon här känner till en bra svensk översättning av följande termer, då ingen av sakerna jag kan komma på låter bra för mig.

Full of shit – som i att man hittar på saker och är oärlig. Finns det någon sådan term i det svenska språket?
Joint – eller spliff eller bara någonting man använder för att konsumera cannabis som inte låter alldeles löjligt på svenska. Jag har förstått att det är på modet att bara ta de engelska orden och säga dem som om de vore svenska från början (förutom med jeans) men jag blir så oproportionerligt ledsen av sådant språkbruk att jag försöker undvika det. Det är förstås inte fel, men ibland är jag underlig.

Ibland är jag sur på min hjärna för att den inte kan automatöversätta.

Tack för mig.
If you like my words sign up for my newsletter, Airport Tattoo Parlour: https://tinyletter.com/distantstations

The Great Hippo wrote:Nuclear bombs are like potato chips, you can't stop after just *one*

Return to “Language/Linguistics”